Klantbeleving is enorm belangrijk voor de waarde die jij levert voor je klanten en natuurlijk ook voor de klanttevredenheid. Klantbeleving kan zorgen voor een langdurige relatie met de klant. Waar veel bedrijven zich vaak focussen op klantenservice, gaat klantbeleving nét dat stapje verder. In plaats van de klant jou op te laten zoeken, zoek jij hen juist proactief op. Je werkt dus echt klantgericht.

 

Weet wat er wordt verwacht
Om klantbeleving te optimaliseren is het belangrijk om te weten welke wensen en behoeften je klant heeft. Met klantbeleving streef je naar dat stapje verder, maar dan moet je wel weten welke verwachtingen je probeert te overtreffen. Je probeert in het hoofd van je klant te kruipen. Het hebben van een Buyer Persona kan hierbij helpen. Hier lees je alles over in onze vorige blog.

Klantbeleving is persoonlijk
Klantbeleving is voor iedere klant anders en dus enorm persoonlijk. Iedereen heeft een ander referentiekader waardoor de één iets geweldig kan vinden en de ander hetzelfde niet indrukwekkend vindt. Je wil zo goed mogelijk in proberen te spelen op iedere klant. Als ZZP’er kom jij natuurlijk altijd persoonlijk in contact met je klanten en weet jij veel van iedereen af. Piece of cake!

Ga gericht op zoek naar gegevens
Om je klantbeleving te optimaliseren (en eventueel een Buyer Persona op te stellen) heb je natuurlijk gegevens nodig, die je kunt verkrijgen door middel bijvoorbeeld enquêtes en interviews. Niet heel lang geleden werd er bij het verkrijgen van data vooral zo veel mogelijk gevraagd. Hoe meer, hoe beter. Echter is de AVG-wet die vorige maand in is gegaan juist tegen dit soort praktijken. Nadelig? Nee. Het is namelijk beter om van te voren te weten waar je precies naar op zoek bent, zodat je ook gericht kunt vragen. Hierdoor kun jij je klant ook precies uitleggen waarvoor je de data nodig hebt. Wist je dat zo’n 80% van de mensen bereid is om data af te staan in ruil voor een betere klantervaring? Bij het uitleggen waarom je de data nodig hebt, is het dus vooral effectief om te vertellen wat uiteindelijk het voordeel is voor de klant!

Verander al die data in inzichten
Door al die data zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Hierom is het belangrijk om de data om te zetten in inzichten; een inzicht is een soort conclusie die je kunt trekken uit je onderzoek. Deze inzichten vormen de basis van jouw klantbeleving strategie.

 

Tot is het belangrijk om niet te vergeten dat klantbeleving gaat om mensen en mensen willen aandacht. De data is een middel om een echte connectie te kunnen maken met een klant; die connectie wil je hebben, want die zorgt voor een langdurige relatie. De grootste tip die wij dus meegeven; werk mensgericht, niet datagericht!